Procesoare grafice: Nvidia

Nvidia sunt unii dintre cei mai mari si cei mai vechi producatori de procesoare grafice din lume, ei fiind lideri ai segmentului mediu si de varf. In general placile video facute cu procesoare grafice Nvidia sunt un pic mai performante fata de oferta competitiei dar si putin mai scumpe.

In 2010 Nvidia a intampinat dificultatii in a-si mentine cota de piata, motivul principal fiind faptul ca arhitectura procesoarelor lor grafice nu reuseau sa obtina un raport foarte bun performanta/consum de curent (raportul este absolut esential cand vine vorba de componente destinate laptopurilor). Din 2011 insa, datorita imbunatatirilor si optimizarilor facute, Nvidia a reusit sa corecteze aceasta situatie si a intrat din nou pe trend ascendent, revenind in topul preferintelor atat ale producatorilor de laptopuri cat si ale consumatorilor.

Nvidia este bine cunoscuta pentru incercarile sale de a oferi mereu o experienta noua in materie de jocuri pe computer. Printre aceste incercari se numara tehnologiile 3D Vision si PhysX.

Despre tehnologia 3D Vision puteti citi mai multe aici: Placi video – Generalitati. Pe scurt, tehnologia 3D Vision permite utilizatorului, cu ajutorul unor ochelari speciali si a unui monitor cu rata de refresh de 120 Hz,  sa aiba o experienta complet 3D a jocurilor pe computer, asemanatoare cu cea a filmelor 3D sau a televizoarelor 3D.

Tehnologia PhysX reprezinta de fapt un set de instructiuni pe care programatorii pot sa le incorporeze in jocurile 3D si care permit o redare mult mai reala a efectelor fizice, cum ar fi fluide, explozii, geamuri, materiale textile, etc. Desi initial Nvidia a permis ca aceste instructiuni sa poate fi executate de orice placa video, inclusiv de cele ale competitorilor sai, ulterior a renuntat la aceasta politica. Acest lucru a determinat ca putine jocuri sa implementeze functiile PhysX. Mai mult, functia PhysX necesita ca o parte din resursele placii video sa fie alocate calcularii proceselor fizice. Pentru placile video din clasa medie, care oricum pentru o experienta flluida a jocurilor necesita ca detaliile grafice sa fie medii, activarea functiei PhysX necesita o reducere si mai mare a detaliilor grafice. De aceea, pentru a putea folosi aceasta functie este nevoie de placi video destul de puternice, de obicei din gama de varf.

Batman Arkham Asylym

Acelasi joc cu PhysX activat la maxim (stanga), cu accelerare PhysX moderata (centru) si fara PhysX (dreapta) - mai multe imagini la : http://physxinfo.com/data/vreview_batman.html

De la Nvidia ar mai fi de mentionat tehnologia Optimus, care permite laptopului sa schimbe intre placa video dedicata si cea integrata pentru a economisi curent, atunci cand laptopul este alimentat de la baterie. Mai multe informatii despre aceasta tehnologie puteti gasi aici: Placi video – Generalitati .


GTX 480M

O placa video Nvidia GTX 480M

Specificatii in functie de denumire (2011)

In denumirea unui procesor grafic Nvidia se afla destul de multe informatii pentru a sti in ce an a fost lansat si ce nivel de performanta are.

Pentru a exemplifica acest lucru vom lua in discutie procesorul grafic „GeForce GT 540M”.

Denumirea „GeForce” este un nume de brand, fiind specific placilor video Nvidia dedicate PC-urilor (laptop sau desktop). In afara de denumirea “Geforce” exista si denumirea “Quadro” care se foloseste la placile video dedicate modelarii 3D (cu softuri precum 3D Studios Max, Maya,  CAD, etc.).

Setul de litere „GT” este un fel de indicator al gamei in care se incadreaza placa video, dar nu unul foarte exact.
G (mai nou nu se mai foloseste deloc) – este pentru placi de nivel foarte jos, un pic mai performante decat un procesor grafic integrat.
GT – este pentru procesoare grafice din clasa medie.
GTS (rar folosit) – este pentru procesoare grafice cu performante sensibil peste medie, dar care sunt inca sub varful de gama.
GTX – este un prefix rezervat placilor din varful de gama.

„540M” – este numele procesorului grafic si care ofera informatii detaliate despre acesta.

5 40 (prima cifra) reprezinta generatia din care face parte procesorul.
Astfel, 1 este pentru generatia din prima jumatate a lui 2009, 2 este pentru generatia din a doua jumatate a lui 2009, 3 pentru generatia din prima jumatate a lui 2010, 4 este pentru generatia din a doua jumatate a lui 2010, 5 este pentru generatia din 2011, si asa mai departe.
Pentru generatiile care s-au lansat inainte de 2009, denumirile sunt un pic altfel si anume: 9 pentru generatia din 2008, 8 pentru generatia din 2007, 7 pentru generatia din 2006 si asa mai departe.

5 4 0 ( a doua cifra) reprezinta nivelul de performanta al placii video.
O cifra cumprinsa intre 0 si 1 (inclusiv) reprezinta un nivel de performanta foarte scazut, dar totusi putin mai bun decat al unui procesor grafic integrat.
Daca numarul este intre 2 si 5 (inclusiv) reprezinta un nivel de performanta mediu si cu cat acest numarul este mai mare cu atat si performantele sunt mai mari.
Pentru numere cumprinse intre 6 si 9 (inclusiv) vorbim deja de varful de gama si de placi video cu performante deosebite.

Pentru modelele lansate inainte de 2009 (adica 9000,8000,7000 etc.), codificarea distributiei pe scara performantei este un pic diferita: 1-4 – nivelul de jos, 5-7 – nivelul mediu, 8-9 – varful de gama.

54 0 (a treia si ultima cifra) este un fel de sub-categorie si rar ia alta valorea decat 0. Daca totusi se intampla sa nu fie 0, atunci este de obicei 5 si reprezinta o placa video usor imbunatatita fata de modelul de baza care are 0.

„M”-ul de la final indica faptul ca vorbit de un procesor grafic pentru laptopuri si nu pentru desktopuri.


Nvidia 540M

Un procesor grafic Nvidia GT 540M

Generatia 500M (2011)

In general Nvidia lanseaza o noua generatie de placi video cam o data pe an, sau mai bine zis o data la 9 luni. Ultima generatie de placi video pentru laptop lansata de Nvidia, seria 500M, a fost lansata in ianuarie 2011. Ea ar trebui sa se gaseasca pe piata cam pana in toamna lui 2011 cand ar trebui sa se lanseze seria 600M de procesoare grafice Nvidia.

Seria 500M este produsa la TSMC folosind procesul de fabricatie de 40nm (la fel ca si generatia precedenta – 400M). Cu toate aceastea, spre deosebire de generatia precedenta care nu a stralucit deloc la raportul consum de curent/performanta, Nvidia a facut eforturi mari pentru a optimiza arhitectura procesoarelor sale grafice, astfel incat acestea au acum un raport consum de curent /performanta sensibil mai bun. Acest lucru combinat cu perfectionarea procesului de fabricatie a dus la cresterea performantelor si reducerea consumului de curent (caldura degajata). Astfel generatia 500M este cam cu 10% mai rapida fata de  generatia precedenta (400M) si ofera o usoara reducere a consumului de curent.

Toate procesoarele grafice din seria 500M suporta DirectX 11 si HDMI 1.4a.

Structura ofertei Nvidia la momentul actual (2011):

Gama de jos (entry level) Gama medie (mainstream) Varful de gama (high-end)
GeForce 315M GeForce GT 520M GeForce GTX 460M
GeForce 410M GeForce GT 525M GeForce GTX 470M
GeForce GT 540M GeForce GTX 485M
GeForce GT 550M
GeForce GT 555M

Gama de jos – majoritatea jocurilor noi vor putea fi jucate cu setarile la minim sau chiar deloc / Gama medie – orice joc nou ar trebui sa ruleze fara probleme dar cu detaliile grafice setate la mediu / Gama de varf – jocurile nu reprezinta o problema pentru aceste placi care de multe ori pot sa le ruleze la rezolutii mari si cu toate setarile grafice activate



Specificatiile tehnice ale procesoarelor din oferta Nvidia pentru prima jumatate a lui 2011:

Numele Numar de linii de procesare (shadere) Frecv. Grafica Frecv. shadere Frecventa Memorie Bus memorie Tip Memorie DirectX TDP
1 GTX 485M 384 575 MHz 1150 MHz 750 MHz 256-bit GDDR5 11 100W
2 GTX 470M 288 550 MHz 1100 MHz 750 MHz 192-bit GDDR5 11 75W
3 GTX 460M 192 675 MHz 1350 MHz 625 MHz 192-bit GDDR5 11 65W
4 GT 555M 144 590 MHz 1180 MHz 900 MHz 192-bit GDDR3 11
5 GT 550M 96 740 MHz 1480 MHz 900 MHz 128-bit GDDR3 11
6 GT 540M 96 672 MHz 1344 MHz 900 MHz 128-bit GDDR3 11 35W
7 GT 525M 96 600 MHz 1200 MHz 900 MHz 128-bit GDDR3 11 25W
8 GT 520M 48 740 MHz 1480 MHz 800 MHz 64-bit GDDR3 11 17W
9 410M 48 575 MHz 1150 MHz 800 MHz 64-bit GDDR3 11 15W
10 315M 16 606 MHz 1212 MHz 800 MHz 64-bit GDDR3 10.1

Related posts:

  1. Seria 500 de procesoare grafice pentru laptopuri, de la Nvidia
  2. Procesoare grafice: detalii tehnice
  3. Procesoare grafice: AMD
  4. Procesoare grafice: Intel
  5. Nvidia se asteapta sa devina lideri de piata cu seria Geforce 400M
This entry was posted in Ghiduri, Subiectele Saptamanii and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Procesoare grafice: Nvidia

  1. Pingback: Placi video

  2. Pingback: Placi video pentru laptopuri | Notebrother

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>